woensdag 25 november 2009

Leesvragen week 3

Hoofdstuk 18
In de tekst wordt gesteld dat vrouwen minder zichtbaar worden gemaakt in games en in de gamewereld. Dit zou onder andere komen doordat games gemaakt worden door blanke mannen en deze ze richten op hun eigen doelgroep. Sluit deze hypothese vrouwen niet wederom uit door ze nogmaals onzichtbaar te maken? Is het wel zo dat alleen blanke mannen games maken en vrouwen hier geen invloed op hebben? Is het bovendien zo dat games anders zijn als ze gemaakt worden door vrouwen en dan vrouwen minder uitsluiten?

Hoofdstuk 19
Is het om vrouwen aanweziger te stellen van belang dat marketing specifieker gericht wordt op vrouwen zodat zij zich meer 'uitgenodigd' gaan voelen en misschien openlijker aanwezig zullen zijn?

Hoofdstuk 20
Wat is het belang van een algemene bewustmaking van de constructen die games zijn in het licht van de onder of overbelichting of verkeerde representatie van bepaalde groepen? Zorgt een algemene bewustwording van deze constructen er voor dat videogames als 'Ethnic Cleansing' wel als 'harmless' gezien kunnen gaan worden?

Kadervraag
Kunnen we stellen dat mensen die computergames maken een bepaalde maatschappelijke verantwoordelijkheid hebben om de inhoud van hun spellen zo maatschappelijk verantwoord mogelijk te maken, of dat zij een verantwoordelijkheid hebben in het proces van bewustmaking als het gaat om verkeerde representaties van bepaalde groepen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten