woensdag 11 november 2009

Opracht week 1

Beschrijf in max. 500 woorden je eigen verhouding tot games en gamecultuur: Speel je wel eens een game? Speel je geen games maar heb je op een andere manier te maken met games en game cultuur? Spelen andere mensen die je kent games? Wat betekenen games en het spelen van games voor jezelf en/of voor de mensen die je kent? Wat is de slechtste of beste game die je hebt gespeeld? Welke game heb je het laatst gespeeld? Wat is je eigen academische achtergrond en bij welk thematisch wekelijks perspectief uit deze cursus denk jij het beste aan te sluiten en waarom? Zet dit op je blog en bereid een korte presentatie voor waarin de games die jij interessant vindt, gespeeld en/of getoond worden.

Mijn eigen verhouding tot games is nogal wisselend: soms speel ik weken niets, soms speel ik weken lang uren per dag. Naast het spelen van games zijn om me heen nogal veel mensen bezig met games. Niet alleen omdat ze ze spelen, maar een paar belangrijke mensen om me heen maken artwork voor games en werken bij bedrijven die games ontwikkelen. Verder ben ik natuurlijk al een tijdje bezig met het volgen van vakken over nieuwe media en digitale cultuur, in het bijzonder games. Games zijn dus een nogal groot onderdeel van mijn leven.
Ik denk dat het spelen van games voor mij persoonlijk een beetje een wisselende betekenis heeft. Vooral het samen spelen trekt me aan, als ik alleen speel gaat de aantrekkingskracht van een game er sneller vanaf en haak ik sneller af als iets niet lukt. Voor andere mensen ligt dit anders: games zijn een bron van inspiratie voor iets anders en zijn nodig om geïnspireerd te blijven om nieuwe dingen te maken. Verder zijn games sociaal belangrijk: het spelen van Guitar Hero met vrienden of het spelen van een online game helpt bij het onderhouden van sociale contacten.
De slechtste game die ik gespeeld heb was waarschijnlijk één van de vroege delen van CSI op de pc. Het was verschrikkelijk simpel en er zat weinig uitdaging in. Het zag er verder ook niet echt mooi uit. Ik denk dat dit voor veel games geldt die gebaseerd zijn op films of televisieseries: ze zijn bedoeld voor de fanbase en niet voor mensen die games spelen om de game zelf. Daarnaast zijn ze vaak erg haastig in elkaar gezet wat niet altijd tot het beste resultaat leidt.
Ik weet niet precies wat ik de beste game vond die ik tot nu toe gespeeld heb. Ik vond Guild Wars altijd erg leuk en heb hier zonder twijfel de meeste uren in gestoken, maar nu ik ook World of Warcraft heb geprobeerd is dat eigenlijk ongeveer net zo goed. Qua graphics vind ik Grand Theft Auto IV erg mooi, maar daar vind ik de besturing en de verhaallijn niet zo geweldig van.
De laatste game die ik gespeeld heb was World of Warcraft, maar de laatste game waar ik mee begonnen ben is Gears of War op de XBOX 360.
Mijn academische achtergrond is ooit begonnen bij de studie Taal- en Cultuurstudies, waar ik er al vrij snel achterkwam dat mijn liefde toch meer bij de film en nieuwe media lag en ik na twee jaar overgestapt ben naar de studie Theater-, Film en Televisiewetenschappen. Daar ben ik me al gauw meer gaan toespitsen op de nieuwe mediakant van de studie, en daarnaast heb ik wat genderstudies vakken gevolgd. Ook gender interesseert me, en de combinatie van gender en nieuwe media en games in het bijzonder vind ik daarom ook interessant. Daarom zullen de genderonderdelen in de cursus mij waarschijnlijk extra aanspreken, maar vanuit mijn persoonlijke achtergrond vind ik de development en designkant van de gamewereld ook erg interessant.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten