vrijdag 27 november 2009

Week 4 - tekstvragen en kadervraag

Hoofdstuk 14
Is de vraag 'vertellen games verhalen' wel de juiste? Kunnen we niet beter kijken hoe games door hun eigenschappen verhalen anders vertellen?

Hoofdstuk 15
Er wordt in deze tekst gesproken van een 'level of representation'. Is het wel zo dat we van representatie kunnen spreken in videogames? Zijn videogames niet eerder een op zichzelf staande wereld?

Murray, J. (2005) The Last word on Ludology vs. Narratology in Game Studies. http://www.lcc.gatech.edu/~murray/digra05/lastword.pdf
Nu gamesstudies een gevestigd veld is, is het dan nog wel nodig om puur ludologie aan te hangen, of was dit alleen maar nodig voor het vestigen van het veld?


Jenkins, H. (2004) Game Design as Narrative Architecture.
http://www.electronicbookreview.com/thread/firstperson/lazzi-fair
In hoeverre is de avatar onderdeel van een narratieve omgeving?


Ryan, M-.L. (2001) Beyond Myth and Metaphor. The Case of Narrative in Digital Media. Http://gamestudies.org/0101/ryan

Hoe nuttig is het om te blijven kijken naar of videogames en hypertexts wel narratief zijn? Is het niet veel nuttiger om te kijken op welke manier zij een narratieve tekst door hun mediumspecifieke eigenschappen anders maken?

Kadervraag
In hoeverre zijn games verhalend, en in hoeverre kunnen we een onderscheid maken tussen 'verhalende' games en games die vooral gaan om gameplay? Heeft een game met een verhaal per definitie een slechtere gameplay?

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen